Λαογραφικά

Ο Ελληνικός παραδοσιακός χορός στην σχολική εκπαιδευτική διαδικασία

Η εκπαίδευση δεν πρέπει να είναι μόνο φορέας γνωστικών
 και πολιτισμικών στοιχείων, αλλά να διαμορφώνει άτομα
 ευαίσθητα και δημιουργικά στην κοινωνία, τα οποία
ταυτόχρονα μαθαίνουν να σέβονται την παράδοση και
τον λαϊκό πολιτισμό του τόπου τους. Επίσης να οργανώνει,
 να πληροφορεί και να διασώζει ένα μεγάλο μέρος της 
πολιτιστικής τους κληρονομιάς και να λειτουργεί ως
χώρος κοινωνικοποίησης και μύησης στις αξίες και 
συμπεριφορές της κοινωνίας

Η σημασία του Ελληνικού Παραδοσιακού Χορού

Ο χορός γενικά είναι μια αμιγώς επικοινωνιακή τέχνη, με εφήμερη φύση, η οποία προϋποθέτει την τριαδική σχέση μεταξύ του δημιουργού που συνθέτει, του χορευτή και του κοινού (Gulraud, 1975). Δεν είναι μια απλή μορφή κίνησης αλλά μια πολύπλοκη διαδικασία, μια μορφή τέχνης, η οποία ως τέτοια ακολουθεί τους δικούς της κανόνες, με αποτέλεσμα να αποτελεί ένα αυτοτελές γνωστικό αντικείμενο.

Ο Ελληνικός παραδοσιακός χορός, ως ιδιαίτερο γνωστικό αντικείμενο, θα πρέπει να κατέχει πάντα μια κύρια θέση στα προγράμματα της σχολικής εκπαίδευσης, γιατί είναι μια πολυδιάστατη εμπειρία που συμβάλλει καθοριστικά στην ολοκληρωμένη ανάπτυξη του παιδιού εφόσον, το παιδί εκπαιδεύεται με τρόπο που συνδυάζει τα αισθήματα και τα συναισθήματα με τη λογική και τις πρακτικές κινητικές δεξιότητες (Sanderson. 1988).

Περισσότερα...

Η Τελετουργία Του Παραδοσιακού Γάμου Στην Επανομή

Ο θεσμός του παραδοσιακού γάμου στην σύγχρονη εποχή, την εποχή της τεχνολογικής επανάστασης και των κομπιουτερς, απογυμνώθηκε από τον πλούτο των εθίμων και των γιορταστικών εκδηλώσεων που παλαιότερα τον πλαισίωναν. Έγινε λιτός, φτωχός, γυμνός, χωρίς κάποιο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό, κάποιο ξεχωριστό τόνο, χρώμα και ατμόσφαιρα.

Ο γάμος στην παραδοσιακή κοινωνία της Επανωμής ήταν ε'να από τα οημαντικότερα γεγονότα, αλλά και από τους πιο σημαντικούς σταθμούς της ζωής τους, αφού για το νέο ζευγάρι οριοθετούσε το τέλος ενός τρόπου ζωής και την απαρχή μιας νέας πορείας με άλλες υποχρεώσεις και δικαιώματα. Ήταν σημαντικό γεγονός και για ολόκληρη την κοινότητα, η οποία με την ένωση των δύο νέων ανθρώπων, αποκτούσε ένα καινούργιο πυρήνα, που διεύρυνε και παράλληλα διαιώνιζε την ύπαρξη της.

Ο γάμος μπορεί να ορισθεί για την παραδοσιακή κοινωνία, ως ο νόμιμος θεσμός, ο μόνος κοινωνικά αποδεκτός τρόπος, για να δημιουργηθεί και ν' αρχίσει τη ζωή της μια οικογένεια.

Για τον Επανωμήτη λοιπόν, ο γάμος, δεν είναι μόνο ο θεσμός για να δημιουργηθεί μια νέα κοινωνική μικρομονάδα, ένα νέο κοινωνικό κύτταρο, αλλά είναι μια ευκαιρία που έδινε ο γάμος, "η χορά' όπως τον αποκαλούν παντού, για διασκέδαση με φαγητό, ποτό, τραγούδι και χορό. Παράλληλα όμως ήταν και η τήρηση από μέρους των δύο οικογενειών και όλων των μαγικοθρησκευτικών πράξεων που απέβλεπαν στην προστασία του νέου ζευγαριού αχτό "χιλιάδες' εχθρούς που πιθανόν να επιβουλεύονταν την ευτυχία του.

Περισσότερα...

Ελληνική Παραδοσιακή Φορεσιά

Η χορευτική – μουσικολογική και ενδυματολογική ποικιλομορφία και η κατά τόπους ιδιαιτερότητα που παρουσιάζει ο Ελληνικός παραδοσιακός χορός, αποτελούν και τα κύρια χαρακτηριστικά του γνωρίσματα που μπορούν να γίνουν αντιληπτά και από έναν απλό παρατηρητή. Κάθε πολιτισμική ενότητα, κατά γεωγραφικές ζώνες, αριθμεί ένα σύνολο χορών – μουσικής και φορεσιάς που στην ολότητα του εμφανίζει μια υφολογική ομοιογένεια, ενώ παρατηρούνται και οι σχετικές αποκλίσεις. Η ιστορία, το γεωγραφικό περιβάλλον, η κοινωνική και οικονομική οργάνωση, έχουν ασκήσει και την ανάλογη επίδραση, διαμορφώνοντας έτσι την «μουσικοχορευτική και ενδυματολογική ταυτότητα» κάθε περιοχής.  

Παράλληλα η εγκατάσταση των προσφύγων και ιδιαίτερα μετά το 1922, το άνοιγμα της σχετικά κλειστής αγροτικής κοινωνίας, η εσωτερική και εξωτερική μετανάστευση και η αστικοποίηση των αγροτικών πληθυσμών, επέφεραν σημαντικές αλλαγές στο τοπικό μουσικοχορευτικό ρεπερτόριο και στην τοπική παραδοσιακή φορεσιά.

Περισσότερα...
Βρισκεστε εδω Λαογραφικά